وقتی فردی دچار آرتروز مچ پا میشود، در مفصل مچ پا که پا را به قسمت ساق وصل میکند التهاب شدید و تورم بوجود می آید.

⚪آرتروز مچ پا برخلاف قسمت های دیگر بدن که با گذر زمان و افزایش سن و فرسودگی دچار بروز آرتروز میشود ، اتفاق نمیافتد بلکه معمولا در اثر آسیب اتفاق می افتد که به اصطلاح آرتروز پس از آسیب شناخته شده است. زیرا غصروف مفصل مچ پا بسیار ضخیم تر از سایر مفاصل است، تخریب آن نیز سخت تر اتفاق میافتد.

🔴اگر شما دچار کف پای صاف ، قوس بیش از حد کف پاها ، سرصدای زانوها و پرانتزی شدن پاها هستید ، در معرض آرتروز مچ‌پا می باشید چرا که این شرایط باعث افزایش کشیدگی روی مفصل مچ‌پا میشود.

⚠️علائم آرتروز مچ پا:

۱.درد در مفصل مچ‌پا و تشدید آن با افزایش فعالیت
۲.التهاب و سفتی مچ‌پاها
۳.اختلال در راه رفتن و خم کردن مچ‌پا
۴.کاهش و اختلال حرکت بخصوص بروز مشکل در فشار دادن پدال

🍀روش های درمانی و پیشگیرانه در آرتروز مچ پا

برخی تغییرات در زندگی روزانه‌ی شما می‌تواند به کم کردن درد آرتروز و کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک کنند.مانند:

۱.کاهش فعالیت‌هایی که موجب تشدید بیماری می‌شود.

۲.تغییر دادن فعالیت‌های پرفشار(دویدن یا پیاده روی)به فعالیت‌های کم‌فشار(شنا یا پیاده روی در آب) برای کم کردن فشار بر روی مچ پا.

۳.کاهش وزن جهت کاهش فشار به مفصل که منجر به درد کمتر و افزایش کارکرد مچ پا می‌شود.

▶️ روش های دارویی مثل داروهای ضد التهابی و ضد درد در کنار تزریق اوزون یا تزریق مستقیم داروی ضد التهاب به داخل‌مفصل مچ، از روش های درمانی بدون جراحی میباشد.

🔴اگرچه تعویض کامل مفصل مچ پا مانند تعویض مفصل زانو رایج نمی‌باشد، اما در برخی افراد بعد از انجام روش های غیر جراحی تنها گزینه باقی میماند.

تعویض مچ پا برای این بیماران توصیه می‌شود:

۱.بیماران مبتلا به آرتروز پیشرفته‌ی مچ پا

۲.بیماران مبتلا به آرتروزی که سطوح مفصلی مچ پا از بین برده است.

۳.بیماران دچار درد مچ پا که در فعالیت‌های روزانه‌ خلل ایجاد می‌کند.